Informace uvedené se vztahují jak k původně nabízenému, tak i k aktualizovanému vzdělávacímu programu. Chcete-li znát podrobnosti ke vzdělávacímu programu v období udržitelnosti projektu, tj. od 1.3.2013, sdělí kontaktujte nás, nebo si pročtěte červeně označený text.
Obsahem vzdělávacího programu je seznámení učitelů středních škol s realitou výuky na Vysokém učení technickém v Brně (VUT), zejména jeho Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT). Vzdělávací program je rozdělen do čtyř modulů. Obsahem modulů Příprava ke studiu na vysokých školách technického směru a Matematika v prvních semestrech studia je seznámení s obsahem a formou výuky matematických předmětů v prvním ročníku FEKT VUT. Obsahem modulu Matematický software využívaný na vysokých školách technického směru je seznámení s použitím a využitím softwaru Maple, MapleNet, MATLAB, Mathematica, resp. Mathematica (podrobněji anglicky) ve výuce. Modul Praktická část přímo seznámí účastníky kurzu s realitou výuky na FEKT VUT - bude se jednat o návštěvy probíhajících hodin s následnou diskusí. Obsah aktuálně nabízeného vzdělávacího programu s názvem Matematika: jak motivovat žáky SŠ ke studiu na VŠ technického směru II je totožný, jen je rozložen do méně dnů a některé moduly jsou kratší.
Vzdělávací program Matematika: jak motivovat žáky SŠ ke studiu na VŠ technického směru je akreditován jako vzdělávací akce v systému Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Více informací viz databáze MŠMT. Aktuálně nabízený vzdělávací program s názvem Matematika: jak motivovat žáky SŠ ke studiu na VŠ technického směru II je také akreditován.
Každý učitel s aprobací matematika vyučující na střední škole libovolného typu. Během realizace projektu se do vzdělávacího programu mohly zapojit jen školy, se sídlem v jednom z krajů: Jihomoravský, Vysočina, Zlínský a Olomoucký. Pro aktuálně nabízený vzdělávací program toto omezení již neplatí.
V průběhu kurzu nejsou vyžadovány žádné speciální znalosti nad rámec běžné učitelské kvalifikace pro střední školy (a to ani v modulu Matematický software využívaný na vysokých školách technického směru).
Během realizace projektu proběhlo celkem 15 kurzů. Od 1.3.2013 jsou kurzy vypisovány dle aktuálního zájmu potenciálních účastníků. Více informací sdělí sekretariát projektu.
Během realizace projektu byly kurzy pro účastníky zdarma. Od 1.3.2014 je poplatek za 1 účastníka 8.100 Kč. Cena může být po dohodě snížena. Učební materiály budou v elektronické podobě poskytovány zdarma, a to jak v české tak i v anglické verzi.
Níže uvedená tabulka se týká vzdělávacího programu, který probíhal během realizace projektu. Nově akreditovaný vzdělávací program má stejný obsah, avšak rozsah je kratší (41 hodin) a je plánován na 5 výukových dnů.
Název modulu | Téma | Hodinová dotace | Výukový den |
---|---|---|---|
Příprava ke studiu na vysokých školách technického směru | |||
Matematika na vysokých školách technického směru | 1 | 1 | |
Středoškolská matematika potřebná pro matematické předměty bakalářského studia | 2 | 1 | |
Příprava k přijímacím zkouškám z matematiky | 1 | 1 | |
Vyrovnávání znalostí studentů prvního ročníku přicházejících z různých typů škol | 2 | 1 | |
Matematika v prvních semestrech studia | |||
Lineární algebra a matematická analýza v úvodních kurzech matematiky | 4 | 2 | |
Seminář o způsob zkoušení a náročnosti závěrečných písemných prací v prvním semestru | 2 | 2 | |
Tematická náplň a charakter výuky matematiky ve vyšších semestrech | 4 | 3 | |
Seminář o způsobu zkoušení a náročnosti závěrečných písemných prací ve vyšších semestrech | 2 | 3 | |
Seminář k využití ICT ve výuce matematiky v bakalářském stupni studia na FEKT a FIT VUT | 2 | 3 | |
Matematický software využívaný na vysokých školách technického směru | |||
Maple a MapleNet | |||
Úvod do softwaru Maple | 2 | 4 | |
Praktická výuka softwaru Maple | 2 | 4 | |
Využití softwaru Maple ve výuce | 2 | 4 | |
Seminář o softwaru Maple | 3 | 4 | |
MATLAB | |||
Úvod do softwaru MATLAB | 2 | 5 | |
Praktická výuka softwaru MATLAB | 2 | 5 | |
Využití softwaru MATLAB ve výuce | 2 | 5 | |
Seminář o softwaru MATLAB | 3 | 5 | |
Mathematica a webMathematica | |||
Úvod do softwaru Mathematica a webMathematica | 2 | 6 | |
Praktická výuka softwaru Mathematica a webMathematica | 2 | 6 | |
Využití softwaru Mathematica a webMathematica ve výuce | 2 | 6 | |
Seminář o softwaru Mathematica a webMathematica | 3 | 6 | |
Praktická část | |||
Návštěva počítačového cvičení | 2 | 7 | |
Seminář o počítačovém cvičení | 1 | 7 | |
Návštěva numerického cvičení | 2 | 7 | |
Seminář o numerickém cvičení | 1 | 7 |
Výuka probíhá v prostorách Ústavu matematiky FEKT VUT, Technická 8, 616 00 Brno, konkrétně v učebně T-616. Učebna, byla vybudována v roce 2009, z tohoto roku také pochází veškeré její technické vybavení. Je osazena 11 pracovními stanicemi (a 20 místy k sezení) a jedním učitelským počítačem a vybavena interaktivní tabulí, vizualizérem a dataprojektorem. Počítače v učebně jsou napojeny na Internet buď samostatně, nebo mohou vytvořit uzavřenou datovou síť, kterou lze na Internet napojit jako celek. Učebna je napojena jak na server UMAT tak na server FEKT, resp. VUT.
Pro každý modul vzdělávacího programu jsou k dispozici vlastní studijní materiály připravené členy realizačního týmu projektu. Navíc budete používat existující textové studijní opory pro předměty Matematika 1 a Matematika 2 (resp. Matematický seminář) vydané Ústavem matematiky a používané ve výuce v těchto předmětech.
Tyto materiály budou ve výuce používány v českém jazyce. K dispozici je ovšem dostanete také v angličtině.
Úspěšní absolventi vzdělávacího programu obdrží certifikát potvrzující účast na vzdělávacím programu, ve kterém bude mj. uvedena jeho náplň a hodinová dotace. Úspěšný absolvent kurzu musí:
Výuku ve vzdělávacím programu vedou členové realizačního týmu projektu, zaměstnanci Ústavu matematiky FEKT VUT, kteří mj. připravili studijní opory vzdělávacího projektu.